Partner serwisu
Drogi i autostrady

Latawiec: Prawdziwego inwestora poznaje się po tym, jak kończy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
18-02-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ew / Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Latawiec: Prawdziwego inwestora poznaje się po tym, jak kończy
fot. Włodzimierz Włoch
Lech Witecki, były szef GDDKiA, był krytykowany przez wielu komentatorów za złą współpracę z wykonawcami i branżą budowlaną. Według Tomasza Latawca, prezesa Stowarzyszenia Inżynierów Doradców i Rzeczoznawców oraz członka Stowarzyszenia Inicjatywa dla Infrastruktury, nie można zapomnieć o tym, że Witeckiemu nie udało się pomyślnie zrealizować najważniejszego postawionego mu zadania, czyli wykonania programu budowy dróg krajowych.

Niedokończony plan

– Długo oczekiwane odwołanie Lecha Witeckiego, pełniącego obowiązki Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, zaskoczyło większość obserwatorów rynku infrastrukturalnego. O tym, że doprowadził on do totalnej niechęci stron kontraktu do siebie nawzajem, do braku szacunku i zaufania, do wypaczenia zasad współpracy - mówi większość komentatorów – przypomina Tomasz Latawiec.

Ekspert zaznacza, że niewielu komentatorów zauważa, że przed Lechem Witeckim postawiono konkretne plany – czyli realizację programu budowy dróg krajowych. – Pierwszy, na lata 2008-2012, został zastąpiony z powodu niezrealizowania programem na lata 2011-2015. PR-owe kombinacje nie ukryją faktu, że pierwszego planu po prostu nie zrealizowano, a z drugim też będą problemy – komentuje dla portalu „RynekInfrastruktury.pl” Tomasz Latawiec.

– Pan Witecki dużo inwestycji porozpoczynał, tylko niewiele zakończył. A prawdziwego inwestora poznaje się nie po tym jak rozpoczyna inwestycje, tylko jak je kończy. Lechowi Witeckiemu w kończeniu inwestycji na czas nie pomogła nawet wprowadzona na jego (i ministra transportu) potrzeby szkodliwa specustawa o przejezdności. Inną sprawą jest spójność systemu dróg krajowych, której także po prostu nie widać w realizowanych inwestycjach i w najbliższych planach – mówi prezes SIDiR.

Wyniszczające działania

Tomasz Latawiec dodaje, że wszyscy zdążyli już poznać wpływ decyzji byłego szefa GDDKiA na kondycję branży budowlanej. Jego działania doprowadziły do „tsunami sporów przed sądami”, bankructw, wzrastającego bezrobocia, braku środków na rozwój firm wykonawczych, dostawców i usługodawców.

– Natomiast wpływ jego decyzji dotyczących „siłowego” sposobu rozstrzygania sporów na kondycję budżetu państwa poznamy dopiero za kilka lat. Obym był złym prorokiem, ale myślę, że prawomocne wyroki będą szokiem dla kolejnego (któregoś z kolei ministra finansów) – zauważa członek Stowarzyszenia Inicjatywa dla Infrastruktury.

Są jednak plusy

Latawiec zauważa też kilka plusów wynikających z działalności Lecha Witeckiego. Zalicza do nich szybkie wdrożenie systemu viaTOLL, wprowadzenie na wzór zastosowanego przez koncesjonariuszy modelu „utrzymaj standard”, skuteczne wydatkowanie środków unijnych oraz ujednolicenie standardów realizacji inwestycji przez poszczególne oddziały. – Z uwagą, że nowe warunki są skrajnie niezbalansowane i niesprawiedliwe) – dodaje.

– Ale co mnie najbardziej zastanawia to prawdziwe powody odwołania pana Lecha Witeckiego. Jeżeli pani premier Bieńkowska naprawdę chce poprawić klimat współpracy i doprowadzić do prawdziwego dialogu branży i resortu to O.K. Podobnie, gdy za odwołaniem stoi nieterminowa realizacja drogowych inwestycji. Jeżeli jednak powodem jest stanowisko Witeckiego wobec Polimeksu-Mostostalu – to już niedobrze – stwierdza ekspert i dodaje, że najbliższa przyszłość pokaże rzeczywiste powody kierujące szefową resortu odpowiedzialnego za GDDKiA.

Problemy z dokumentacją

– Najbardziej jednak smuci mnie to, że kuriozalne i szkodliwe pomysły zawarte w standardowych dokumentach kontraktowych (tych ujednoliconych dla wszystkich oddziałów) i warunki tam zawarte już weszły do realizowanych przez GDDKiA kontraktów, a co gorsze - zaczynają być powielane przez innych inwestorów. To, że te warunki nie zawsze są zgodne z obowiązującym w Polsce prawem potwierdzają kolejne wyroki KIO. A to, że w ogóle nie są zgodne z ideami i zasadami FIDIC potwierdziło stanowisko wyrażone w komunikacie prasowym opublikowanym wspólnie przez FIDIC i EFCA – kontynuuje prezes SIDiR.

Tomasz Latawiec wspomina też o autorskim pomyśle GDDKiA na realizację inwestycji znanym jako „optymalizuj i wybuduj”. Zaznacza on, że na stronie internetowej Generalnej Dyrekcji próżno szukać standardowych dokumentów opatrzonych taką nazwą.

– Mam nadzieję, że mającego ukryć fatalną jakość opracowań projektowych, którymi dysponuje GDDKiA, innowacyjnego w najgorszym tego słowa znaczeniu, nieznanego nigdzie na świecie i szkodliwego modelu „dostosuj i wybuduj” nikt inny poza GDDKiA nie będzie stosował. Podobnie jak zasady, że wykonawca jest odpowiedzialny za porażki inwestora wynikające ze złego ich przygotowania – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Tomasz Latawiec.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Intercor buduje dla GDDKiA drogi za blisko 10 mld zł!

Biznes i przemysł

Intercor buduje dla GDDKiA drogi za blisko 10 mld zł!

Elżbieta Pałys 16 września 2023

Wszystkie partie chcą lepszego transportu. Ale jak to osiągnąć?

Polityka i prawo

Setki milionów złotych na autobusy i tramwaje w Polsce Wschodniej

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Intercor buduje dla GDDKiA drogi za blisko 10 mld zł!

Biznes i przemysł

Intercor buduje dla GDDKiA drogi za blisko 10 mld zł!

Elżbieta Pałys 16 września 2023

Wszystkie partie chcą lepszego transportu. Ale jak to osiągnąć?

Polityka i prawo

Setki milionów złotych na autobusy i tramwaje w Polsce Wschodniej

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5